Emirates Air Line - kolejka linowa w Londynie
Przejażdżka kolejką linową łączącą brzegi Tamizy to jedna z naszych wycieczek na „pożegnanie z Londynem”. Nasze ówczesne mieszkanie było tak usytuowane, że korzystając z DLR mijaliśmy to miejsce bardzo często podczas podróży do centrum i … praktycznie gdziekolwiek chcieliśmy dojechać. Mówiąc kolejka, ma się na myśli „prawdziwa kolej nawietrzną”. Ogromne słupy, kojarzące się bardziej z wyciągiem narciarskim niż kolejką linową. Olbrzymie miasto, olbrzymia rzeka, przy londyńskiej Emirates Air Line, Polinka może się schować.
EMIRATES AIR LINE - KOLEJKA GONDOLOWA Z WIDOKIEM NA LONDYN
Emirates Air Line to kolejka gondolowa, która łączy Greenwich Peninsula z Royal Docks. My zaczęliśmy swój przejazd właśnie od strony doków.
Kabiny odjeżdżają co 30 sek. Wagoniki ani na chwilę nie zatrzymują się, musimy do nich „wskoczyć”. O ile o własnych nogach nie jest to problemem, o tyle wjazd wózkiem wymagał większego skupienia, ale nie był jakiś trudny.
Widok z kolejki jest niesamowity. Sama konstrukcja i jej ogrom robi wrażenie. Będąc już na wysokości, w poruszając się w gondoli, nie wiadomo co robić, nie wiadomo na co się patrzeć. Chciałoby się zobaczyć panoramę miasta z każdej strony, dostrzec centrum, ale także dokładnie okolicę przy rzece, samą rzekę, zrobić jakiś zdjęcie, obejrzeć mijający nas wagonik, przyjrzeć się konstrukcji. Będąc w czasach pandemii mieliśmy to szczęście, że wsiedliśmy do kabiny sami, a i tak ciężko było wybrać jedną stronę, więc obracaliśmy głowy dosłownie wszędzie. Z kolejki roztacza się panorama na inną część miasta, zawiła trasa Tamizy nie pozwala na dostrzeżenie centrum. Zobaczymy za to Arenę O2, Canary Wharf i okolice doków.
Jedyny i największy minus tej atrakcji, to prędkość z jaką poruszała się kolejka. Przejazd był naprawdę szybki, a co za tym idzie - krótki. Nie starczyło czasu, aby przyjrzeć się wszystkiemu.
Szukając informacji do tego wpisu natknęłam się także na wiadomości o tym, że sam pomysł budowy takiej konstrukcji była dość kontrowersyjny. Krytykowana, jako że miała łączyć strony rzeki i pomagać w transporcie mieszkańcom, to tak naprawdę jest turystyczną atrakcją, bo ani miejsce, ani cena nie działają na korzyść osobom, które miały z niej docelowo korzystać. Do tego kosztowna budowa oraz polityczne kontrowersje związane z kontraktem sponsorowanym przez ZEA i (ostatecznie usuniętą) klauzulą na temat Izraela nie przysporzyły kolejce fanów wśród londyńczyków.
ROYAL DOCKS - SPACER PO LONDYŃSKICH DOKACH
Doki królewskie, wybudowane zostały w połowie XIX w. Ich głębokość sięga średnio 13 metrów. Powstały, żeby sprostać zapotrzebowaniu na miejsce rozładunku towarów i odciążyć londyński port. W Royal Docks rozładowywano głównie jedzenie. Swego czasu były dużym sukcesem inżynieryjnym, ze względu na ich rozmiar oraz miejsce, gdzie je wybudowano - na bagnach.
Chociaż główną atrakcją naszej wycieczki miała być kolejka, to wybraliśmy się także na spacer po okolicy. Obeszliśmy tylko nieznaczną część Royal Docks (Victoria Dock) , ale to wystarczyło, żebyśmy byli usatysfakcjonowani. Byliśmy mile zaskoczeni tym, co widzieliśmy po drodze. Oczywiście z brzegów doków można podziwiać od dołu konstrukcję samej Emirates Air Line. Zaraz obok, znajduje się kolejny wyciąg, tym razem wakeboradingu.
Wokół zbiornika doku pozostawiono ogromne żurawie. Wszystko zabezpieczone (przed korozją) i zachowane aby zrewitalizować doki, zachowując charakter i historię tego miejsca, uatrakcyjnić okolicę spacerowiczom, a także pobliskim mieszkańcom.
Trasę naszego spaceru pokierowaliśmy do kładki (Royal Victoria Dock Footbridge), z której roztacza się doskonały widok na przestrzeń wokół doków.
Dla nas dodatkowa atrakcja – z kładki dostrzegliśmy stary opuszczony magazyn, a tak dokładniej młyn - Millenium Mills. Budynek ten wielokrotnie pojawiał się jako miejsce zbrodni w brytyjskich serialach kryminalnych, których akcja dzieje się w Londynie.
Przy kładce nie działa widna, trzeba więc pokonać schody. W drodze powrotnej, po drugiej stronie doku mijaliśmy m.in. hotel w jachcie stojącym na wodzie oraz klika stoisk z jedzeniem.
=> Pojedynczy bilet dla osoby dorosłej kosztuje 4 GBP.
=> Relację video z naszej przejażdżki możecie obejrzeć tutaj.
Unlike the production of fashions with the assistance of guide processes, students can return to the computer mannequin and improve it even after the mannequin is produced. As half of} the event course of, students can develop knowledge within the areas of arithmetic, evaluation, spatial vision and broad range|a variety} of different skills. In this business, 3D printers allow designers to focus on to} creating design concepts and scale back the normal preoccupation with continuous processing and product development. The printers make it attainable to supply geometries that might not CNC machining be produced with the assistance of guide design.
OdpowiedzUsuń